Overlast


Iedereen is anders. Overlast is daardoor ook voor iedereen anders. Mensen zijn zich er soms niet van bewust dat zij overlast veroorzaken. Het kan ook zijn dat u, zonder dat u het weet, zorgt voor ergernis.

Stap 1: Goed gesprek

overlast.communiceren.jpgAls u geïrriteerd raakt door het gedrag van uw buren, dan is een goed gesprek vaak al genoeg om het probleem op te lossen. U kunt dan samen afspraken  maken. Ga een gesprek aan op een rustig moment. Als u boos bent, zult u moeilijk tot een oplossing komen. Wacht ook niet te lang met een gesprek, want dat levert alleen maar meer frustratie op. 

Stap 2: Bemiddeling

Als een conflict met praten niet meer op te lossen is, kunt u ons vragen om bemiddeling. Wij kunnen dan buurtbemiddeling inzetten. Buurtbemiddeling is een laagdrempelige voorziening waarbij vrijwilligers hun medebewoners helpen zelf onderlinge conflicten op te lossen.

Stap 3: Volksbelang

Als buurtbemiddeling geen uitkomst biedt, kunt u bij ons terecht. Het is belangrijk dat u de overlast schriftelijk meldt met behulp van het registratieformulier overlast. Voor het opbouwen van dossier is het van belang dat u goed bijhoudt wanneer de overlast plaatsvindt. Wij onderzoeken of verdere stappen noodzakelijk en mogelijk zijn.